Tweede beste jaar ooit voor speedpedelecs

Het Zwitserse Stromer is een van de toonaangevende fabrikanten van speedpedelecs.
Speedpedelecs bevestigen hun status als groen alternatief voor de auto. 2023 was volgens de jaaranalyse van mobiliteitsfederatie TRAXIO namelijk het tweede beste jaar ooit voor de verkoop van nieuwe speedpedelecs. Voor de tweedehandsmarkt bleek 2023 zelfs een recordjaar.

Toegegeven, de verkoop van nieuwe speedpedelecs ging in 2023 licht achteruit. Het voorbije jaar werden zowat 10,9 procent minder exemplaren ingeschreven dan in 2022. Maar dat was dan ook een absoluut recordjaar. Met 15672 nieuw ingeschreven speedpedelecs tussen januari en december hoeven de fabrikanten niet te klagen.

Booming business

Nog altijd vinden mensen vlot de weg naar de fietsenwinkel om een speedpedelec te kopen. Daarvoor zijn verschillende verklaringen. In de eerste plaats is de filelast nog nooit zo hoog geweest. Tegelijk werd de fietsinfrastructuur fel verbeterd en staat de technologie ook meer op punt. Met de krachtige batterijen van tegenwoordig kan je verder rijden en onder meer ABS verhoogt de veiligheid van de bestuurder. Verder ging ook de kilometervergoeding voor fietsforenzen omhoog, sinds 1 januari 2024 bedraagt die 35 cent per kilometer.

De boomende verkoop van speedpedelecs is dus nog niet voorbij. Op 7 jaar tijd is de markt van nieuwe speedpedelecs met 283 procent gestegen. Opmerkelijk daarbij is dat ongeveer de helft van de nieuwe speed pedelecs nu wordt geleased. De particuliere verkoop zakte in contrast met een derde. Bedrijven kochten dan weer 11 procent minder speedpedelecs.

Leasing

Ondanks de achteruitgang van de verkoop door bedrijven en individuen denkt mobiliteitsfederatie TRAXIO dat de speedpedelec markt de komende jaren toch zal blijven groeien. Bedrijven zouden volgens TRAXIO meer kiezen voor leasingcontracten omwille van het operationele gemak. Een fiets leasen betekent voor die bedrijven minder administratie, geen zorgen over onderhou, verzekering of restwaarde.

Ook particulieren kiezen steeds vaker voor deze formules. Dat is grotendeels te danken aan de cafetariaplannen die al maar succesvoller worden. Ten slotte is ook de overheid een grote afnemer van geleasede speedpedelecs.

Tweedehandsmarkt

Niet enkel de leasingfirma’s doen gouden zaken, ook de tweedehandsmarkt blijft groeien. In 2023 werden 6805 occasies ingeschreven. Dat zijn er 1120 occasies meer dan het jaar ervoor. Ten opzichte van 2021 is er zelfs een stijging van meer dan 125 procent.

De stijgende tweedehandsverkoop heeft grotendeels te maken met het succes van leasing. Nadat een leasingcontract afloopt, komen die speedpedelecs vrij en die worden dan overgekocht door de gebruiker of door iemand anders.

Vlaams fenomeen

Het moet gezegd worden dat speedpedelecs vooral in Vlaanderen aan populariteit blijven winnen. Ook in Wallonië en Brussel hebben werknemers recht op interessante premies wanneer ze met de fiets naar het werk rijden. Toch blijft het aantal verkochte en geleasede speedpedelecs er laag. In Brussel valt dat te verklaren door de hyperstedelijke omgeving met druk verkeer en een groot aanbod aan deelfietsen en -steps.

Ondanks het succes van geleasede speedpedelecs, is er toch ook werk aan de winkel. De fietssector moet volgens TRAXIO particulieren weer aanmoedigen om snelle fietsen te kopen. Daarnaast kende ook de groei van leasings in het laatste kwartaal van 2023 een kleine knik, al is die volgens TRAXIO deels te wijten aan de budgetstop bij de overheid.