Het Belgische fietsenmerk Beaufort scheert hoge toppen. Tal van nieuwe verdelers in nieuwe regio’s hebben dit jaar het merk omarmd en toegevoegd aan hun aanbod. Resultaat: Beaufort behaalde haar salesobjectief van modeljaar 2025 al voor de zomer.
Beaufort heeft er al een druk jaar op zitten en beleefde bovendien een van haar drukste zomers ooit. Na een succesvolle kick-off van het nieuwe seizoen op Velofollies, waarbij de kleurrijke en originele stand (met een boom in herfstkleuren) de aandacht trok van menig bezoeker én de VRT voor een reportage, gaat het Beaufort voor de wind.
Merkbekendheid
‘Maar we mogen nog niet op ons lauweren rusten,’ aldus Pieter Vander Linden, Brand Manager van het merk uit het West-Vlaamse Wielsbeke. ‘We hebben die doelstelling behaald, omdat het concept van Beaufort aanslaat. Er is een momentum dat we nu ten volle moeten benutten, rekening houdend ook met de collectie van 2026.
Enkele jaren geleden was het nog vrij stil rond Beaufort, tot het fietsenmerk opnieuw prominenter op de radar kwam en focuste op drie pijlers: een modern design met kwaliteitsvolle en onderhoudsvriendelijke componenten, een hoger niveau van service én deelname aan nationale en internationale beurzen voor zowel particulieren als professionelen. Beaufort heeft het voorbije jaar hard getimmerd aan haar merkbekendheid en haar sterke punten extra in de verf gezet ten aanzien van het doelpubliek. Nu is het merk klaar voor de volgende stap in haar strategie.
Betaalbare luxe
In het voorjaar heeft Beaufort haar nieuwe website gelanceerd met een nieuwe filosofie: betaalbare luxe. ‘Dit is geen abstract concept, maar een manier van leven, eentje die binnen handbereik ligt. En dat laatste mag je trouwens letterlijk nemen – lederen zadel en handvaten met verfijnde stiksels, geïntegreerde bekabeling en verlichting, weggewerkte lasnaden…,’ verduidelijkt Vander Linden. ‘Beaufort-fietsen hebben niet alleen een tijdloze uitstraling, ze voelen ook goed aan. En de prijs? Daar laten we je over oordelen, maar luxe was nog nooit zo bereikbaar.’
Vander Linden gaat verder: ‘We zetten onze jarenlange expertise in om duurzame producten te ontwikkelen die betrouwbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Hierdoor knopen we duurzame relaties aan met onze partners en eindklanten. Open communicatie, korte wachttijden en snelle service – dat mag u van ons verwachten, vandaag en morgen.’ In tegenstelling tot online verkoop, kiest Beaufort bewust voor ‘the personal touch’ en daarom worden fietsen enkel verdeeld via een netwerk van professionele fietshandelaren, die Ambassadeurs worden genoemd.
Nieuwe fietsen
Op Beyond Beaufort afgelopen zomer stelde Beaufort zijn nieuwe gamma voor. Het merk presenteerde een update van haar drie topmodellen: de BAY (met Enviolo-versnellingen), BILLIE en BRAVE.
De BILLIE is al jaren een vaste waarde van Beaufort, met een geïntegreerde batterij in het fietsframe wat de ergonomie en gebruiksvriendelijkheid ten goede komt. Daarnaast is de fiets ook uitgerust met een middenmotor, Shimano Nexus 8-versnellingen en brede banden voor een comfortabele en stabiele rit. Eerder heeft Vander Linden al verklaard dat vouwfietsen ‘echt cool’ zijn, een hoge funfactor hebben en heel praktisch zijn, zowel binnen als buiten de stad, dus we hopen dat dit nicheproduct deel blijft uitmaken van het gamma.
Daarnaast zal wellicht ook de BRAVE niet ontbreken, de budgetvriendelijke longtail waarmee Beaufort een nieuw doelpubliek wil bereiken, namelijk actieve dertigers en veertigers die een gezinsleven combineren met een carrière en daarbij kiezen voor een duurzame, ecologische én comfortabele mobiliteitsoplossing. Tot nu toe pakten voornamelijk dure merken uit met longtailfietsen, maar daar maakte Beaufort komaf mee door het prijskaartje van € 3.499.
Belgisch en duurzaam
‘En zonder in te boeten aan comfort of kwaliteit,’ glundert Vander Linden. ‘Binnen Beaufort evalueren we iedere dag opnieuw wat onze klanten nodig hebben. Zij verwachten van ons producten met een stevige prijs-kwaliteitverhouding, comfort en duurzaamheid én een goede serviceverlening. De Brave is de perfecte fiets voor zij die met gemak boodschappen willen doen en de kinderen naar school willen brengen.’
Louis Vanassche, Product Manager bij Beaufort én groot fietsliefhebber, vervolledigt: ‘Kwaliteit nastreven is steeds de rode draad doorheen de conceptualisering. Als Belgisch merk dat duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, wil ik de levensduur van ons gamma zo lang mogelijk houden. Door gebruik te maken van kwaliteitsonderdelen van merken zoals Bafang en Shimano, zullen gebruikers vele jaren zorgeloos kunnen fietsen.’
Meer informatie via www.beaufortbikes.com.






