Mama Toke Vleugels ruilde auto in voor longtailfiets: ‘Keuze nog geen moment betreurd’

Twee jaar geleden nam Toke Vleugels een radicaal besluit: ze ruilde haar auto in voor een longtailfiets. Sindsdien is de fiets uitgegroeid tot een superveelzijdig vervoermiddel voor het hele gezin. Terug naar een auto wil ze niet meer, daarvoor geeft de longtailfiets haar te veel vrijheid.

‘Ik werk deeltijds als verpleegkundige in het wijkgezondheidscentrum Malpertuus in Mariakerke bij Gent. Daarnaast ben ik zelfstandig vroedvrouw in bijberoep. Mijn werk voor het wijkgezondheidscentrum omvat onder andere huisbezoeken aan mensen die niet in staat zijn om naar het gezondheidscentrum te komen. Ook als vroedvrouw doe ik huisbezoeken. Die bezoeken zijn essentieel om de juiste zorg en ondersteuning aan deze mensen te kunnen bieden.’

Alles met de longtail

‘Vroeger werkte ik voltijds als zelfstandig vroedvrouw en deed ik al mijn verplaatsingen met de auto. Twee jaar geleden heb ik een verandering in mijn leven doorgevoerd: ik heb mijn auto omgewisseld voor een longtailfiets. Er was een actie bij de fietswinkel waarbij je je auto kon inruilen voor zo’n fiets, en ik heb mijn Volvo V40 letterlijk ingewisseld voor een Riese & Müller longtailfiets. Die beslissing heb ik geen moment betreurd. Tegenwoordig doe ik al mijn verplaatsingen met de fiets, zowel privé als voor mijn werk.’

‘De fiets is een integraal onderdeel van mijn dagelijks leven geworden. Ik breng de kinderen naar school, doe boodschappen en verplaats me voor mijn werk allemaal met de fiets. De longtailfiets is bijzonder praktisch omdat ik er veel spullen mee kan vervoeren. Ik kan bijvoorbeeld fietstassen en een rugzak meenemen, en soms zelfs nog meer. Het is verrassend hoeveel je kan meenemen op zo’n fiets.’

Echte gezinsfiets

‘Naast mijn werk als verpleegster ben ik ook bezig met een project genaamd ‘Mamatobee’. Dat project is gericht op het ondersteunen van zwangere ouders. Maandelijks kom ik samen met een groep ouders die ongeveer even ver in hun zwangerschap zijn. Tijdens deze bijeenkomsten praten we over verschillende aspecten van de zwangerschap, steunen we elkaar, helpen we met het invullen van belangrijke formulieren en wisselen we informatie uit over onderwerpen zoals de bevalling, gezonde voeding en borstvoeding. Voor die sessies neem ik vaak veel materiaal mee, maar dankzij mijn fiets is dat geen probleem.’

‘In de afgelopen twee jaar heb ik ongeveer 8.100 kilometer gefietst, wat neerkomt op zo’n 4.000 kilometer per jaar. De fiets heeft een handige app waarop ik kan zien hoeveel ik heb gefietst, in welke stand en hoe ver de batterij is opgeladen. Dat is niet alleen praktisch, maar ook leuk. Zo heb ik mijn man Mo erop betrapt dat hij altijd met de zwaarste ondersteuning fietst, al ontkent hij dat soms. Het is echt een gezinsfiets: ik vervoer er de kinderen mee, maar mijn man gebruikt hem ook als hij klusjes moet doen en materiaal moet vervoeren. Zelf fiets ik meestal in de sportstand, niet op de turbostand, zodat mijn gezondheid er ook nog voordeel van heeft.’

Minder tijdsverlies

‘Ik doe vooral korte verplaatsingen. De huisbezoeken zijn allemaal binnen een straal van 10 kilometer. De kinderen naar school brengen is nog geen kilometer. Als ik eraan denk dat ik dat vroeger het meeste met de auto deed, schaam ik me een beetje. Voor mijn werk als vroedvrouw maak ik soms langere verplaatsingen door de stad. Alles samengeteld kan het totaal van de verplaatsingen soms oplopen tot 20 à 30 kilometer per dag. Ook breng ik mijn zoon al fietsend naar de voetbal in Vinderhoute, wat ongeveer 7 kilometer is. Ik gebruik de fiets het hele jaar door, ongeacht het weer. Een regenbroek voor mij en regenkledij voor de kinderen, en we kunnen gaan.

Ik heb het gevoel dat ik door deze fiets te gebruiken minder tijd verlies. Door de stad manoeuvreren met een auto is niet makkelijk en een parkeerplaats zoeken kost veel tijd. Ik heb ook getwijfeld tussen een longtailfiets en een bakfiets. Ik ben blij dat ik voor de longtail ben gegaan. Die fietst net zo makkelijk als een gewone fiets, tenzij de kinderen ruzie maken achterop, dan kan hij best wat heen en weer gaan. Maar met al mijn spullen en stilzittende kinderen – wat in totaal wel zo’n 60 kilo lading kan zijn – blijft de fiets verrassend stabiel. En je kan overal doorheen waar dat met een bakfiets misschien moeilijker is.’

Nooit meer terug in de auto

‘Ook financieel gezien is de fiets een hele verbetering. Of ik ooit nog terug wil naar een auto? Nee, dat denk ik niet. De fiets geeft me een te groot gevoel van vrijheid. Vroeger was de slogan ‘mijn wagen, mijn vrijheid’, maar die kan wat mij betreft de prullenbak in.’

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Lees onze magazine digitaal