Sumura combineert fietsslot en lader in één systeem

Niets zo vervelend als onderweg beseffen dat je lader nog thuis ligt. Of dat je je e-bike wél kan opladen, maar nergens veilig kan achterlaten. Sumura maakt daar voorgoed komaf mee.  Het bedrijf ontwierp een vast laad- én vergrendelunit dat je stevig aan je gevel, wand of fietsenstalling bevestigt. Aankomen, vastklikken, laden en vertrekken.

‘Het is toch vreemd dat je voor je smartphone overal oplaadpunten vindt, maar voor e-bikes nauwelijks’, zegt David Dos Santos, productdesigner en medeoprichter van Sumura. ‘Wij wilden daar een no-brainer van maken: één toestel dat laadt én beveiligt.’

Het principe is even eenvoudig als doordacht. Je bevestigt het Sumura-systeem aan een gevel, wand of fietsenstalling. Binnenin: een stevig ART2- of ART3-slot en een geïntegreerde laadkabel. Klik je fiets vast, steek de kabel in en klaar. Geen losse stekkers, geen batterijen die je moet uithalen, geen adapter in je rugzak. Alles werkt via een app of RFID-badge. Zelfs sleutels zijn verleden tijd.

Achter het minimalistische design schuilt stevige technologie: sabotage-detectie, geïntegreerde verlichting, een alarmsysteem en slimme monitoring van je laadstatus. “Alles werkt op een gewone stroomaansluiting en via 4G-connectie: plug & ride.”

Voor thuis, op het werk en onderweg

Wat begon als een concreet antwoord voor stedelingen zonder veilige fietsenstalling, groeide uit tot een veelzijdig systeem voor thuisgebruik, bedrijven en publieke ruimtes. Voor aan de gevel is er een elegant muurmodel, en voor scholen, cafés of kantoren zijn er laadpalen met meerdere aansluitingen. Ideaal voor personeel, klanten of bezoekers met een e-bike.

Zelfs mobiele en off-grid varianten met zonnepanelen bestaan inmiddels. Sumura mikt daarmee op festivals, evenementen of rustpunten langs lange fietsroutes. ‘We krijgen aanvragen van universiteiten, B&B’s, campings… Iedereen zoekt naar een manier om e-bikes snel én veilig op te laden, zonder adapterchaos.’

Voor bedrijven zijn er ook full-option modellen met gebruiksbeheer, verbruiksdata en automatische facturatie. Ze zijn makkelijk te koppelen aan bestaande platformen voor fietsleasing of parkeerbeheer. En het mooie is: de laadpunten blijven eigendom van de klant. Handig voor wie wil meegroeien met nieuwe mobiliteitsbehoeften.

Dynamische tarieven

Vorig jaar werden in Vlaanderen meer dan 100.000 e-bikes verkocht, een stijging van 45%. Maar de laadinfrastructuur hinkt achterop. ‘We willen een nieuwe standaard zetten. Niet alleen voor thuisgebruik, maar voor iedereen die onderweg is. Op termijn zie ik het evolueren naar een slim netwerk, vergelijkbaar met dat van elektrische wagens, maar dan zonder kabelchaos.’

In Antwerpen en Gent hangen inmiddels al tientallen laadpunten als deel van pilootprojecten. Via de Sumura-app kun je locaties raadplegen, gebruikers beheren of zelfs betalend gebruik activeren met dynamische tarieven. Zo combineert Sumura comfort met een visie op duurzame, toekomstgerichte mobiliteit.

Bedrijven en overheden die interesse hebben in de integratie van Sumura in hun fietspark kunnen contact opnemen via www.sumura.eu.

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Canyon Citylite: ontworpen voor het ritme van jouw stad

Ellio vernieuwt: speed pedelec Original krijgt lage instap en verfrissend nieuw design

Comfortabele verplaatsingen van station tot werkplek met Blue-bike: één app, één fiets, nul stress

VAUDE: jouw dagelijkse partner voor je woon-werkrit

Lees onze magazine digitaal