27% van de Europeanen zou nu eerder een e-bike proberen dan voor de COVID pandemie

Shimano neemt de Europese e-bikemarkt onder de loep.

Jong of oud, sportief of recreatief: dat de e-bikemarkt op alle fronten boomt concluderen we al uit het grote aanbod aan merken en modellen. Dat steeds meer mensen hun mobiliteit herbekijken na de COVID pandemie, is één van de interessante conclusies die Shimano trekt in haar State of the Nation Report 2021. Het niet moeten gebruiken van het openbaar vervoer tijdens de pandemie blijkt voor 39% van de overtuigden één van de belangrijkste redenen om momenteel een e-bike aan te schaffen.

Voor haar State of the Nation Report ondervroeg Shimano 14 000 mensen in wel 12 landen: Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

Het rapport concludeert dat 27% van de ondervraagden nu overweegt om een e-bike te kopen of te gebruiken. De belangrijkste redenen daarvoor blijken:
Omdat ze zo het openbaar vervoer niet zouden moeten gebruiken (COVID risico’s) (39%).
Omdat ze de e-bike zien als volwaardig alternatief voor klassiek gemotoriseerde voertuigen (38%).
Omdat de e-bikerit onderdeel kan uitmaken van hun dagelijkse bewegingsroutine (31%).
Om zo hun ecologische voetafdruk te beperken (29%).
Om gezonder te leven (29%).
Omdat de e-bike tijdsefficiënter is dan andere vervoersmiddelen (22%).

Te duur of te weinig infrastructuur?

83% van de ondervraagden is nog niet geheel overtuigd om een e-bike te kopen. De belangrijkste redenen daarvoor blijken:
Omdat een e-bike te duur is (54%).
Omdat ze zich niet veilig voelen op e-bike (24%).
Omdat ze onvoldoende weten over e-bikes (19%).
Omdat hun gezondheid er niet op vooruit zou gaan (18%).
Omdat ze een e-bike als ‘valsspelen’ beschouwen in vergelijking met een klassieke fiets (14%).
Omdat ze e-bikes associëren met ouderen (7%).

“Sommige steden waren razendsnel in het opnieuw toewijzen van openbare ruimte aan wandelaars en fietsers, waardoor fietsen zowel handiger als meer uitnodigend werd voor een nieuwe groep mensen die zich zo onafhankelijk door de stad kan verplaatsen”, vertelt Roman Meliška, een bedrijfsadviseur in actieve stedelijke mobiliteit voor Shimano. “Je niet veilig voelen op de huidige fietsinfrastructuur bleek in alle 12 landen één van de belangrijkste redenen om niet op een e-bike door de stad te rijden.”

Ook de populariteit van bepaalde e-bikecategorieën werd ondervraagd. De populairste keuze blijkt de e-stadsfiets, gevolgd door het e-trekkingmodel en de e-mountainbike.

Bron: Shimano State of the Nation Report 2021.

Ben jij ook klaar om een e-bike te proberen?
Vergelijk eenvoudig meer dan 1000 modellen in onze e-bike catalogus.

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Lees onze magazine digitaal