Getest BZEN Monaco: met een vederlichte e-bike naar kantoor

De Belgische fietsfabrikant BZEN pakt graag uit met zijn vederlichte e-bikes. In het assortiment zitten fietsen met een gewicht vanaf 14,5 kg. De Monaco is met een gewicht van 19,7 kg iets zwaarder, maar nog steeds lichter dan de meeste modellen van andere merken. Maar rijdt zo’n lichte e-bike ook soepeler? En voelt de fiets stevig aan? We testten het uit.

BZEN profileert zichzelf als een fabrikant van ‘superlichte elektrische stadsfietsen’. Ik woon zelf aan de rand van Antwerpen en werk in het centrum. Mijn woon-werktraject is dus het ideale parcours om een BZEN uit te testen.

Niet vlak? Geen probleem!

De Monaco werd ontworpen om ook in heuvelachtige steden van dienst te kunnen zijn. Antwerpen is nagenoeg biljartvlak. We kunnen de Monaco dus niet in de moeilijkste omstandigheden testen … Of toch: bij wijze van test rijd ik de helling van mijn garage naar boven. Moeiteloos.

Ik probeer het ook eens zonder de batterij. Dan weegt de fiets amper 16,8 kg. De ietwat steile helling geraak je met een e-bike onmogelijk op als je de elektrische ondersteuning niet aanzet, zelfs zonder batterij. En met de Monaco? Ja hoor, ik geraak boven. Toegegeven, met volle fietszakken zou de beklimming moeilijker zijn, maar met de motor op zoef je in eender welke omstandigheid naar boven. Dat merk ik op de Borsbeeksebrug, die niet heel steil is maar best lang omhooggaat. Het gaat haast vanzelf.

Moet je te voet een brug op of beklim je trappen met een fietsgoot? Dan kan je de elektrische ondersteuning aanzetten. Je fiets krijgt dan een duwtje van de motor terwijl je wandelt.

Krachtige motor

Met de Monaco maakt BZEN dus een e-bike die ergens tussen de elektrische stadsfiets en een e-touringbike in zit. Voor lange bergetappes koop je best een e-bike uit de laatste categorie. Maar om door een heuvelachtige stad als pakweg Brussel te rijden, lukt het prima. In Antwerpen rijd je hoogstens enkele minuten een brug op, en daarvoor is de Monaco met zijn acht versnellingen uitermate geschikt. Met een frame dat amper meer weegt dan dat van een klassieke fiets en met een krachtige Bafang-middenmotor van 250 watt is het hier heerlijk fietsen.

Toegegeven, BZEN heeft e-bikes die meer geschikt zijn voor vlakke steden. De andere BZEN-fietsen beschikken over een achtermotor, en daar ben je nu eenmaal sneller mee weg aan verkeerslichten. Toch voelde ik quasi meteen de steun van de middenmotor en kon ik – als ik doortrapte en met de motor in de hoogste stand – sneller vertrekken dan vele andere e-bikers. Daar zit het lichte gewicht ongetwijfeld voor iets tussen.

In die hoogste stand kan je overigens een aardig stuk fietsen voor je moet laden. Met een aanzienlijke batterijcapaciteit van 504 wattuur rijd je tot 120 km (in de laagste stand). De laadtijd bedraagt ongeveer zeven uur. Als je de batterij in het stopcontact steekt op kantoor, kan je dus weer met een volle batterij vertrekken na je werkdag. Een groot pluspunt is ook dat je de batterij kan demonteren. Dat is bij andere BZEN-fietsen niet het geval.

Lage instap

De Monaco is geschikt voor berijders van 155 tot 177 cm. BZEN richt zich met de fiets vooral op vrouwen van korte tot gemiddelde lengte en eventueel ook kleinere mannen. Die hoeven dan niet over een hoog frame te stappen om te vertrekken.

De lage instap maakt het makkelijk om op en af te stappen. Ook fietsers die slechter ter been zijn kunnen zo mobiel blijven. Maar het is eigenlijk een handig kenmerk voor elke fietser in de stad. Met een lage instap stop je veiliger aan verkeerslichten.

Strak design

De Monaco is een knappe stadsfiets, en dat ligt geheel in de lijn der verwachtingen. BZEN-fietsen staan immers bekend om hun strakke design zonder al te veel tierlantijntjes. Daardoor ogen ze chique en zien ze er duurder uit dan ze werkelijk zijn.

Je kan alle fietsen van BZEN bestellen via de website van de fabrikant. De e-bikes worden geleverd in één stuk. Je hoeft achteraf dus geen sleutels en schroevendraaiers meer boven te halen. Handig! Wil je graag eerst een testritje maken? Dan kan je terecht in de vlaggenschipwinkel in de Leopoldstraat in Antwerpen.

De Monaco kost 4.290 euro en is te koop via bzenbikes.com. Vanaf september kan je de BZEN Monaco bij je thuis hebben.

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Fietsen zonder zorgen: onderhoudstips voor je e-bike

Welke woon-werkfiets past bij mij?

Ellio vernieuwt: speed pedelec Original krijgt lage instap en verfrissend nieuw design

Comfortabele verplaatsingen van station tot werkplek met Blue-bike: één app, één fiets, nul stress

Lees onze magazine digitaal