Ben je op zoek naar de ideale fiets voor je woon-werkverplaatsingen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Heel begrijpelijk, want de keuzemogelijkheden zijn overweldigend groot, je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Om je op weg te helpen, zetten we de belangrijkste zaken waar je bij je keuze rekening mee moet houden voor je op een rijtje.
Essentieel is dat je bij voorbaat al eens goed nadenkt over het toekomstig gebruik van je tweewieler. Welk soort traject leg je af en wat is de afstand? Ga je in alle weersomstandigheden fietsen? Welke bagage moet je meenemen? Zoek je een sportief model of eerder een comfortgerichte fiets? En wat is je maximale budget? Dat zijn allemaal zaken om grondig te overwegen vooraleer je op pad gaat om de tweewieler van je hart te kiezen. Laat je daarbij vooral niet leiden door model en kleur – een valkuil waar veel mensen intrappen! Kijk voorbij de puur esthetische aspecten. Ook al matcht jouw uiteindelijke keuze niet met jouw oorspronkelijk idee, het is beter om te kiezen voor een functionele fiets afgestemd op jouw gebruik.
Frame en zadel
Een niet onbelangrijk element bij de keuze van een nieuwe fiets is de maat van het frame. Een te kleine fiets zal een heel ongemakkelijk gevoel geven bij grotere afstanden. Een te grote fiets geeft je in de eerste plaats een onveilig gevoel. Heb je graag een rechte houding, kies dan voor een comfortgericht type fiets. Wie een sportief model verkiest zal door het bredere stuur meer voorovergebogen zitten. Dat brengt meer druk mee op polsen, handen en schouders. Je kunt eventueel kiezen voor polssteun op de handvatten.
Daarnaast is ook het zadel een belangrijk gegeven. De afstand van de zitbotjes bepaalt in de eerste plaats of je comfortabel zit op een zadel. Die afstand verschilt per persoon, ook tussen mannen en vrouwen onderling.
De juiste zadelhoogte zal ook bijdragen tot een comfortabele zitpositie. Voor langere afstanden kies je best voor een harder zadel. Zachte zadels zijn enkel aangenaam bij stadsfietsen en voor kortere ritten. Een vakbekwame fietshandelaar zal je zeker begeleiden naar de juiste fietsmaat en noodzakelijke accessoires.
Batterij
Wie voor een elektrische fiets kiest, moet bovendien nog drie lastige keuzes maken: de batterijcapaciteit, de motorsterkte en het type aandrijving. Zoveel fietsen zoveel, mogelijke combinaties. De inhoud of het vermogen van de batterij wordt uitgedrukt in wattuur. Dat vermogen is vergelijkbaar met de inhoud van de benzinetank in een auto. De inhoud van je batterij verandert niks aan het rijden zelf maar bepaalt wel hoe ver je kunt fietsen op één lading. De gangbare batterijen variëren tegenwoordig van 400 tot 800 wattuur; bij speed pedelecs ligt dat nog hoger. Als vuistregel geldt dat je 100 wattuur batterijcapaciteit zo’n 12 tot 15 kilometer kunt afleggen onder normale omstandigheden. Dit blijft echter een schatting, want de actieradius hangt ook af van factoren zoals bandenspanning, gewicht, ondersteuningsniveau, temperatuur en terrein.
De keuze van de batterij is dus cruciaal bij het vinden van de juiste fiets. Kies je voor de verkeerde batterij dan zit je eigenlijk met een fiets die niet aan je behoeften voldoet. Vergeet ook niet dat elke batterij na verloop van tijd capaciteit verliest. Bepaal daarom wat je nodig hebt in je zwaarste gebruikssituatie en kies bij voorkeur een iets krachtiger model om die terugval op te vangen. Laat je hierbij goed adviseren door een ervaren fietshandelaar.
Motor
De kracht van de motor bepaalt in grote mate je comfort, vooral bij tegenwind, heuvelachtig terrein of lange ritten. Die kracht wordt uitgedrukt in Newtonmeter (Nm) en varieert doorgaans tussen de 30 en 90 Nm. Hoe krachtiger de motor, hoe meer energie hij verbruikt – ten koste van je batterij. Het is daarom belangrijk om, net als bij een auto, de juiste balans te vinden tussen versnelling en ondersteuningsniveau. Zo beperk je het energieverbruik én verminder je slijtage aan de aandrijving. Goed schakelen blijft dus essentieel, ook bij elektrische fietsen.
Daarnaast kun je kiezen uit drie motortypes, elk met een ander rijgevoel. De voorwielmotor trekt je vooruit en geeft een minder natuurlijk gevoel; daarom wordt dit type steeds minder gebruikt. De achterwielmotor duwt je vooruit, reageert krachtiger maar ook bruusker, en is rechtstreeks verbonden met de achteras. Hij verbruikt wel iets meer energie. De middenmotor biedt het meest natuurlijke fietsgevoel, is efficiënter en zorgt voor een soepele krachtoverbrenging. In combinatie met een framebatterij zorgt deze motor bovendien voor een betere gewichtsverdeling en een lager zwaartepunt, wat de stabiliteit van de fiets ten goede komt. Vooral bij speed pedelecs merk je het verschil duidelijk: een achterwielmotor laat je sneller optrekken en gemakkelijker hoge snelheden vasthouden, al gaat dat ten koste van iets meer batterijverbruik.
Aandrijving
Dat brengt ons naadloos bij het derde belangrijke punt: de aandrijving. Kies je voor een ketting of een riem? Een ketting biedt extra keuzemogelijkheden, zoals een halfopen of volledig gesloten kettingkast, en een open of gesloten versnellingssysteem. Belangrijk om te weten is dat een riem in gelijkaardige omstandigheden twee tot drie keer langer meegaat dan een ketting en bovendien veel minder onderhoud vraagt. De spanning van de riem blijft een aandachtspunt maar voor de rest is deze tegen zowat alles bestand wat de aandrijving kan teisteren. Een riemaandrijving – altijd gecombineerd met een naafversnelling – maakt de fiets wel duurder.
Het spreekt vanzelf dat open versnellingsapparaten of derailleurs (altijd met een ketting) gevoeliger zijn voor vuil, stof en zout. Daardoor zijn ze minder geschikt voor intensief gebruik in alle weersomstandigheden. Anderzijds schakelen ze sportiever, reageren sneller en bieden meestal een breder versnellingsbereik. Kettingen en tandwielen slijten sneller en vergen meer onderhoud. Wie vaak fietst maar de kosten binnen de perken wil houden, kiest best voor een ketting met gesloten kettingkast en naafversnelling. Wie vooral comfort en weinig onderhoud zoekt, is beter af met een riemaandrijving.
Helm en fietstassen
Helm en fietstassen ten slotte, zijn voor de pendelaar onontbeerlijke accessoires. De helm zorgt voor jouw veiligheid; neem daarom voldoende tijd om een goed passende helm te kiezen, met extra aandacht voor opvallende kleuren en verlichting. Fietstassen zijn er in enkele of dubbele uitvoering, naargelang je bagagebehoefte. Kies bij voorkeur voor waterafstotende of waterdichte tassen. Let vooral bij dubbele tassen op dat ze bij zware lading niet te ver naar het achterwiel kunnen inklappen; er bestaan ook systemen die dit voorkomen.
Alles bij elkaar is het duidelijk dat je vooraf een helder fietsplan nodig hebt. Goede begeleiding door een fietshandelaar is ook essentieel en … koop nooit een fiets zonder een grondige proefrit. Eens deze puzzel helemaal klopt, wensen we je veel fietsplezier!