Bikefitting: Meten is weten!

Bij de aankoop van een racefiets is bikefitting al trendy, maar is het ook zinvol bij de aankoop van een ‘gewone’ e-bike? Absoluut, zowel met het oog op comfort als om letsels te voorkomen. Een fietshandelaar die je met raad en daad bijstaat, kan je op weg zetten.
Ook recreatief

Om sportieve prestaties neer te zetten, moet de krachtoverbrenging immers optimaal zijn en de fysieke belasting zo minimaal mogelijk. Bij recreatief fietsen is een goede houding zeker ook belangrijk, maar niet zo doorgedreven. Er is meer tolerantieruimte. Pieter verduidelijkt dat het type e-bike geen invloed heeft op de fitting. “Of je nu een model met een lage instap neemt, een overstapmodel of een mixed type: de keuze is veelal esthetisch en praktisch.”

Geen shortcut

Waar stopt het correct afstellen en waar begint bikefitting? “Dat is een grijze zone,” zegt Pieter. “Al meer dan honderd jaar bepalen de zadelhoogte en het stuur in belangrijke mate of je al dan niet comfortabel fietst. Elke fietsenmaker kan een basisfitting voor zijn rekening nemen. De performantie van een e-bike ligt een stuk lager dan van een racefiets en de kans op medische klachten is dan ook een stuk lager. Als de fiets vanuit medisch oogpunt gefit moet worden, of om blessures te vermijden, dan doen we dat op vraag van een fysioloog of een kinesist. Zij maken een analyse, die wij als basis gebruiken voor de fitting en de fietspositie. Als fietshandelaar mogen wij geen medisch advies geven. Een arts shortcutten kan niet.”

Universeel?

Eens je de juiste confectiemaat weet, zijn er in die maat voldoende afstelmogelijkheden om je fiets te customizen. “Soms kopen mensen fietsen waarvan het zadel op het hoogste of het laagste punt staat,” legt Pieter uit. “Word je minder mobiel en wil je het zadel verplaatsen, dan kan dat niet meer. Zorg er dus voor dat je het zadel steeds nog naar boven of naar beneden kunt bijstellen. Let er ook op dat je de stuurhoogte en de afstand tot je stuur gemakkelijk kunt verstellen. Vraag ook even na of componenten die je mogelijk later wil vervangen, universeel of fietseigen zijn. Bij sommige e-bikes zijn de stuurpennen bijvoorbeeld fietseigen; de kost kan dan erg oplopen als je die wilt vervangen.”

Liever groter

Kijk ook of je frame een verende zadelpen toelaat. Dat is namelijk een van de eerste zaken die mensen na een tijdje fietsen willen aanpassen. “Ook de vorm van het stuur, de handvatten en de pedalen worden vaak aangepast. Het zijn de contactpunten van de fietser met zijn fiets. Een grotere fiets is vaak comfortabeler dan een kleiner model. Bij een kleinere fiets komt het stuur in verhouding tot het zadel lager te zitten en dan heb je een minder comfortabele houding. De zadelhoogte is de basis van elke fitting. Zet een van de twee pedalen op de onderste positie. Staat je hiel op het pedaal en is je been gestrekt, dan is de zadelhoogte correct. De stuurpen stel je af tot het voor jou voelt dat je comfortabel zit.”

Gewenning

De binnenbeenlengte is de basis voor de confectiemaat en de zadelhoogte; de armlengte bepaalt hoe breed het stuur moet zijn. Lenigheid is ook een factor. Hoe minder lenig je bent, hoe meer rechtop je op de fiets moet zitten om comfortabel te rijden. Correct advies is hoe dan ook onbetaalbaar, bij de aanschaf, maar ook achteraf. “Je moet je lichaam de tijd geven om aan een nieuwe fiets te wennen. Vergelijk het met het inlopen van schoenen. Eerst enkele weken rijden en dan nog eens binnenspringen voor de laatste fitting. That’s the way to go.

Preventief

Christophe Huybrighs van medisch sportcentrum Nottebohm laat er geen twijfel over bestaan dat bikefitting ook voor de recreatieve e-biker een goede zaak is om blessuregevoeligheid te verminderen. “Veel mensen gebruiken hun e-bike voor woon-werkverkeer. Het zou zonde zijn dat een verkeerde houding roet in het eten gooit.” De helft van alle blessures zijn aan het zitvlak en de onderrug, op afstand gevolgd door knieën en nek. “De meeste fietsers komen pas bij ons als ze al klachten hebben, terwijl voorkomen veel beter is dan genezen. We zien wel een trend naar meer preventieve bikefitting. Vanaf veertigjarige leeftijd vergroot het risico op fysieke klachten, omdat je houding een stuk stijver wordt.”

Stuurpen

Bij Nottebohm staan kinesisten in voor de bikefitting. “We kijken eerst naar de mobiliteit: hoe beweeglijk en flexibel is die persoon? Vervolgens gaan we de medische voorgeschiedenis na: kraakbeenletsels, hernia? Dat geeft een indicatie over welke gewrichten we bij de afstelling van de fiets zo weinig mogelijk moeten belasten. Een naar voren geplaatst zadel geeft minder belasting op de onderrug en de nek bijvoorbeeld, maar wel meer op de voorkant van de knie. Het monteren van een andere stuurpen kan eveneens wonderen doen.”

Pasfiets

Reken voor een bikefitting zo’n twee tot drie uren. “Stap voor stap kijken we naar de positie. Om de perfecte houding te bepalen, gebeurt een voortdurende videoanalyse op onze pasfiets. Daarna transponeren we het resultaat zo optimaal mogelijk naar de eigen fiets. Een bikefitting kost tussen 150 en 250 euro. Nadien horen we vaak van de mensen dat ze spijt hebben dat ze niet vroeger langsgekomen zijn. Moet er na een tijdje nog iets bijgesteld worden, dan kan dat gratis, vanzelfsprekend zolang het over dezelfde fiets gaat.”

One size fits most

Vroeger gaf men de kadergrootte van een fiets weer in absolute centimeters, tegenwoordig steeds vaker in de confectiematen small, large en extra large. Dat geeft meer rekbaarheid en dus wat meer speelruimte bij het afstellen van de fiets. Bij speed pedelecs en bakfietsen zijn overigens slechts twee maten courant. Het ontwikkelen van een frame kost immers handenvol geld en producenten willen op die manier wat besparen.

Na doorverwijzing

Ook de dienst sportgeneeskunde van het UZGent doet opmetingen. “Meestal zijn het fietsers die naar ons verwezen zijn door een arts die een letsel vaststelt dat fietsgerelateerd kan zijn. Ook preventief kan men bij ons aankloppen,” zegt Stefaan Vanderveken, die er de bikefitting doet. “Wij meten alles op via een pasfiets en geven daarna een tekening mee met het resultaat. Daarmee kan de fietshandelaar de fiets juist afstellen.”

Het belangrijkste voor een recreatieve fietser is dat het zadel op de juiste hoogte staat, vertelt Stefaan. “Zo voorkom je problemen aan knieën en bovenbenen. Het is een groot misverstand dat je met je voeten aan de grond moet kunnen, als je op je fiets zit. Hoe langer je fietstochten worden, hoe interessanter het is om je te laten opmeten en ook de juiste reikwijdte van je stuur te berekenen. Het is een positieve evolutie dat ook e-bikes en speed pedelecs steeds meer vervangbare wisselstukken hebben in tal van maten.”

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Lees onze magazine digitaal

Bikefitting: Meten is weten!

Lorem ipsum dolor sit

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt.

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur?

At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident, similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi, id est laborum et dolorum fuga. Et harum quidem rerum facilis est et expedita distinctio.

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt. Neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam.

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Lees onze magazine digitaal