Mee de trend zetten

Autoleasing is bekend, maar dat je ook een fiets kunt leasen, is minder algemeen ingeburgerd. Nochtans pioniert KBC Fietsleasing daarin al jaren, als marktleider met meer dan 25 000 fietsen in beheer. Nu zet het bedrijf volop in op digitalisering en diversificatie.

In de wereld van de autoleasing verloopt de uitwisseling van informatie en data tussen de leasingmaatschappijen en het dealernetwerk al jaren gedigitaliseerd. Bij fietsleasing gebeurde de dataverwerking tot voor kort echter vooral manueel. “Wij willen onze pioniersrol bij de introductie van fietsleasing verder blijven spelen,” benadrukt productmanager Sylvie Thiry van KBC Fietsleasing, “door digitaal te connecteren met de kassasystemen van de dealers.”

Klantgericht

“De meeste merken en winkelketens zien het toenemende belang en de commerciële waarde van fietsleasing wel in,” vult productspecialist Sven Lontie aan. “Zelfs de ontwikkelaars van de kassasystemen denken actief met ons mee over standaardisering.”

De consument die de aankoop van een e-bike overweegt, kiest steeds vaker voor fietsleasing. “De digitaliseringsgraad bij de fietsdealers stapt mee voorwaarts,” aldus nog Sven Lontie. “Op een paar jaar tijd is de vooruitgang groot rond het lanceren van leasevoorstellen en het delen van de data tussen de dealers en de leasingmaat-
schappijen.”

 

De consument kiest steeds vaker voor fietsleasing.

Marktgedreven

De verschillende werkwijzen van de leasepartners is voor de fietsdealers niet altijd evident. De aanzet naar uniformiteit is er en het gaat snel. “De markt is vragende partij,” stelt Sven Lontie nuchter. “Uni-
formiteit maakt het voor de fietshandelaars overzichtelijker. Graag nemen wij daarin het voortouw.”

Die nood aan gestandaardiseerde data-uitwisseling komt onder meer door de toenemende diversificatie van het fietsaanbod. “Enkele jaren geleden was een geleasede e-bike sowieso een stadsfiets,” licht Sylvie Thiry toe, “maar steeds meer kiezen mensen voor allerlei types die ook bij hun privébehoeften aansluiten.”

Breder aanbod

Opvallend is bijvoorbeeld de snelgroeiende populariteit van longtails. “Elk merk heeft ze tegenwoordig in het assortiment. Mensen kiezen ervoor, omdat ze spullen willen kunnen meenemen en omdat ze hun kinderen veilig aan de school willen afzetten. Zelfs e-mtb en e-racers dringen stilaan in het fietsleaseaanbod door.”

Als de mensen hun fiets maar geregeld gebruiken voor hun woon-werkverkeer, is er fiscaal geen vuiltje aan de lucht. De lichaamsbeweging is mooi meegenomen. “De keuzevrijheid draagt mee bij tot het succes van fietsleasing,” besluit Sylvie Thiry. “KBC Fietsleasing waakt in zijn merkenportfolio en in zijn dealernetwerk over de diversificatie van het aanbod.” 

Voor elk wat wils

In het kader van de toenemende diversificatie in het keuzeaanbod en de vrijheid die dat aan de consument geeft, duikt vanuit de markt tevens de vraag op naar fietsleasemogelijkheden voor mensen met een beperking. Voor hen bestaan aangepaste, gespecialiseerde producten, die voor woon-werkverkeer geschikt zijn. Samen met het dealernetwerk tracht KBC Fietsleasing ook voor hen fietsen in het aanbod te voorzien.

 

 

 

Meer info over KBC Fietsleasing:
www.kbc.be/fietsleasing

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Lees onze magazine digitaal