Gestrand met een lekke band?

Herstel ‘m zelf!

Daar sta je dan: met je gloednieuwe e-bike aan de kant van de weg. Een lekke band is nooit plezierig, maar gelukkig begin je er met wat professioneel advies gemakkelijk zelf aan.

Die beruchte lekke achterband, hij boezemt zelfs de meest doorwinterde e-bikers angst in. Met een interne naafversnelling, een riemaandrijving of zelfs een achterwielmotor in de weg, is dat begrijpelijk.

Het klopt dat een band vervangen op een e-bike iets omslachtiger is dan op een gewone fiets, vanwege de motor- en aandrijftechniek. Toch zijn er heel wat e-bikes waarmee je zelf aan de slag kan, ook met slechts beperkte technische kennis.

Op een e-bike met een middenmotor en externe derailleurversnelling is een band vervangen makkelijk werk. Bij e-bikes met interne versnellingsnaven, zoals bijvoorbeeld die van Enviolo, Rohloff of Shimano, dien je een aantal extra stappen te doorlopen.

Met een achterwielmotor klop je beter aan bij je fietsenmaker.

Dan heb je nog e-bikes met een achterwielmotor. Dien je hiervan het achterwiel te verwijderen, dan moeten er heel wat cruciale (elektrische) componenten op de correcte manier losgekoppeld worden. De marge voor fouten is hier heel klein, en mocht je iets beschadigen gaat het om dure herstellingen. Met zo’n e-bike klop je dus maar beter aan bij de fietsenmaker.

Samen met professioneel e-bikehersteller Nick Poelemans lopen wij je door het herstellen of vervangen van een achterband. Ter illustratie gebruiken we een Supercharger GT Vario van merk Riese und Müller, een e-bike met een interne naafversnelling van Enviolo en riemaandrijving.

Nick Poelemans, store manager iBike (Lucien) Deurne
Supercharger GT Vario - Riese & Müller
Plakken of vervangen?

Wij raden aan om altijd een reparatiekit bij je e-bike te houden. Een band plakken is geen permanente oplossing, dus van zodra je de mogelijkheid hebt om een nieuwe binnenband te installeren, doe je dat best.

Een kwalitatieve reparatiekit bevat:

  • Bandenpleisters
  • Rubbercement
  • Minimaal twee bandenlepels
  • Gereedschap om je wielen los te maken

Controleer altijd eerst de maat van je band voor je een nieuwe koopt. Je vindt op de buitenband een code van 5 cijfers, die geeft de afmetingen weer in millimeter. 62-584, zoals op onze voorbeeldfiets, betekent dat de band 62 mm breed is en een binnendiameter heeft van 584 mm.

Klaar? Starten maar!

Ontspan de kabels naar je naafversnelling door naar de hoogste of de laagste versnelling te schakelen. Dit verschilt afhankelijk van je systeem.

Koppel de twee kabels aan de naafversnelling los. Wees voorzichtig, zodat je de kabels niet knikt. Bij een Enviolo systeem, zoals getoond op de foto, kan je de kabels eenvoudig losklikken. Bij een Shimano systeem, heb je gaatje vlak naast de kabels. Wanneer je daar een fietsspaak of dergelijke instopt, haal je de spanning van de kabel en komt die eenvoudig los.

1. Haal de spanning van je kabel.
2. Koppel de twee versnellingskabels los aan de naaf.

Tip van Nick: bestudeer je eigen versnellingssysteem op voorhand in je garage, en oefen het loskoppelen van de kabels. Zo weet je welk gereedschap er in je reparatiekit moet en ben je des te beter voorbereid wanneer het écht telt.

Neem vervolgens de correcte sleutel, een 15mm bij de meeste e-bikes, en maak je wielbout los. Til je e-bike op en laat je wiel uit het kader zakken. De riem of de ketting haal je eenvoudig van je tandwiel.

Schroef je ventiel los en duw manueel de band rondom rond los van de velg. Stop je bandenlepel tussen je velg en je band, en lepel de rand over de velg. Bevestig, indien mogelijk, je bandenlepel aan je velg en herhaal dit proces met de volgende lepel.

3. Maak je wielbout los.
4. Til je wiel uit je kader.
11. Leg je riem terug op de drager en installeer het wiel in de kader.
5. Duw je band manueel van de velg.
6. Steek je eerste lepel en herhaal.

Van zodra je een aanzienlijk deel van de velg hebt gelepeld, kan je de rest van de band met de hand van de velg trekken. Haal vervolgens de lekke binnenband uit de buitenband.

Soms blijft een nagel, glasscherf of ander voorwerp in de buitenband zitten.

Inspecteer de binnenband en zoek het lek. Indien je een reparatiekit gaat gebruiken, dien je de instructies op de kit te volgen. Vervang je de binnenband? Ga dan op zoek naar de oorzaak van het lek. Soms blijft een nagel, glasscherf of ander voorwerp in de buitenband zitten. Voel dus voorzichtig met je hand over de binnenzijde van de buitenband, en verwijder eventuele vreemde objecten.

7. Haal de binnenband eruit en plakken maar!
8. Controleer je buitenband op scherpe objecten.

Om je nieuwe of herstelde binnenband te installeren, pomp je daar best wat lucht in. Zo behoudt die zijn vorm. Begin bij het ventiel en installeer, met de hand, de binnenband verder in de buitenband.

Leg nu de buitenband opnieuw op de velg, beginnende aan de overzijde van het ventiel. Doe dit niet met bandenlepels, want dan loop je het risico om de binnenband te beschadigen.

Ligt je buitenband op de velg, dan kan je beginnen oppompen. Geef voor je begint een klein duwtje op je ventiel, zo verzeker je dat je binnenband nergens geknepen zit.

9. Leg de (licht opgeblazen) binnenband in de velg.
10. Plaats de buitenband terug, zonder bandenlepels!

Nu kan je het wiel opnieuw installeren. Leg eerst je riem of ketting op het tandwiel, en zorg dat de kabels van je aandrijfsysteem goed uit de weg hangen. Til dan voorzichtig het wiel terug in de kader. Let hierbij goed op dat je remschijf correct tussen de twee remblokjes zit.

Plaats nu de kabelgeleider van je versnellingssysteem terug in de correcte positie en draai vervolgens de wielbouten aan. Hang tot slot de twee versnellingskabels terug in hun originele positie. Klaar is kees!

11. Leg je riem terug op de drager en installeer het wiel in de kader.
Let er op dat je remschijf mooi tussen de twee remblokken zit.
Draai je wielbout terug vast: klaar is kees!
12. Maak de twee versnellingskabels opnieuw vast aan de naaf.
Open binnenband: handig wanneer je niet technisch onderlegd bent.

Fietsprofessional Nick Poelemans geeft nog wat extra advies. “Een band vervangen is één van de basisherstellingen voor een e-bike. Kan je dat zelf, dan bespaar je niet alleen een rekening van de fietsenwinkel, maar ben je bovendien het snelst geholpen. Ben je niet helemaal zeker van je vaardigheden, of heb je een e-bike of speed pedelec met uitzonderlijke techniek, dan zijn er natuurlijk andere oplossingen. Zo kun je uitkijken naar een fietsverzekering met een bijstandsformule.”

“Een andere mogelijkheid is de open, worstvormige binnenband. Die kan je installeren zonder je wiel volledig uit de e-bike te halen. Er bestaan open binnenbanden in alle maten, al blijft het een voorlopige oplossing, geen permanente herstelling.”

Word jij toch liever een handje geholpen door een professional? Ga dan op zoek naar de dichtstbijzijnde fietsenwinkel via onze handige zoekmachine.

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Lees onze magazine digitaal