Herstel ‘m zelf!
Daar sta je dan: met je gloednieuwe e-bike aan de kant van de weg. Een lekke band is nooit plezierig, maar gelukkig begin je er met wat professioneel advies gemakkelijk zelf aan.
Die beruchte lekke achterband, hij boezemt zelfs de meest doorwinterde e-bikers angst in. Met een interne naafversnelling, een riemaandrijving of zelfs een achterwielmotor in de weg, is dat begrijpelijk.
Het klopt dat een band vervangen op een e-bike iets omslachtiger is dan op een gewone fiets, vanwege de motor- en aandrijftechniek. Toch zijn er heel wat e-bikes waarmee je zelf aan de slag kan, ook met slechts beperkte technische kennis.
Op een e-bike met een middenmotor en externe derailleurversnelling is een band vervangen makkelijk werk. Bij e-bikes met interne versnellingsnaven, zoals bijvoorbeeld die van Enviolo, Rohloff of Shimano, dien je een aantal extra stappen te doorlopen.
Met een achterwielmotor klop je beter aan bij je fietsenmaker.
Dan heb je nog e-bikes met een achterwielmotor. Dien je hiervan het achterwiel te verwijderen, dan moeten er heel wat cruciale (elektrische) componenten op de correcte manier losgekoppeld worden. De marge voor fouten is hier heel klein, en mocht je iets beschadigen gaat het om dure herstellingen. Met zo’n e-bike klop je dus maar beter aan bij de fietsenmaker.
Samen met professioneel e-bikehersteller Nick Poelemans lopen wij je door het herstellen of vervangen van een achterband. Ter illustratie gebruiken we een Supercharger GT Vario van merk Riese und Müller, een e-bike met een interne naafversnelling van Enviolo en riemaandrijving.