Continental combineert veiligheid met duurzaamheid

Banden op basis van paardenbloemrubber

Continental heeft zijn meer dan honderd jaar ervaring in de ontwikkeling van bromfiets- en motorfietsbanden vertaald naar een uitgebreid gamma fietsbanden. Het merk heeft vandaag voor elke type e-bike de bijhorende professionele band in huis. Het mag duidelijk zijn dat Continental hiermee zijn toppositie bij de premium merken extra kracht bij zet.

Een e-bike vraagt een andere band dan een gewone stadsfiets. Met een e-bike rij je immers sneller en de accu en de motor maakt de e-bike zwaarder. Dit maakt van de juiste grip, lekbescherming en weinig rolweerstand belangrijke parameters. Continental gebruikt twee logo’s om aan te geven of fietsbanden geschikt zijn voor e-bikes en/of speed pedelecs, respectievelijk E25 en E50. Beide referenties bieden topprestaties op vlak van lage rolweerstand en lekbescherming, maar E50 betekent dat de band ook geschikt is voor speed pedelecs en een ECE-R 75 certificering heeft.

Rubber van paardenbloemen

Continental gooit hoge ogen met zijn Urban Taraxagum. Het is de eerste band in serieproductie die gemaakt is van rubber op basis van paardenbloemen. Het project is ingebed in de duurzaamheidsstrategie van Continental die economische, ecologische en sociale aspecten samenbrengt. De paardenbloemen worden gekweekt in Duitsland en daar worden ook de banden geproduceerd. Veel korter kan de logistieke lijn dus niet zijn. Het levert een belangrijke bijdrage aan de maatschappelijke doelstellingen van Continental: de ontbossing van tropische wouden, waar de rubberboom groeit, counteren en het verkleinen van de co2-emissie die het gevolg is van lange transportafstanden.

Triple A score

Diezelfde groene focus vind je bij de autobanden. De UltraContact NXT is tot 65% gemaakt van gerecyclede, hernieuwbare en gecertificeerde materialen. De samenstelling en constructie van deze band bestaat uit een optimale mix van natuurrubber, silica uit rijstvliesas, gerecycled PET, gerecycled staal en nog veel meer. Dat betekent geenszins dat de band moet inboeten aan veiligheid. Wel integendeel, hij behaalde als eerste Continental band een triple A score op de ranking van het Europees bandenlabel. Om die score te krijgen, moet je uitmuntende punten halen op drie parameters: rolweerstand, remmen op een nat wegdek en rolgeluid. “Het is onze meest duurzame band, met een optimale balans tussen duurzaamheid, veiligheid en efficiëntie,” klinkt het bij Continental”. De Yellow chili compound en het geharmoniseerde loopvlakprofiel zorgen voor een uitzonderlijk kilometerrendement.

Banden voor elke type EV

Sinds kort dragen alle huidige autobanden een nieuw symbool op hun flank. HET EV-compatible logo benadrukt dat ze stuk voor stuk voldoen aan de hoge eisen van elektrische wagens. Geen wonder dan ook dat Continental mag leveren aan negen van de tien meest succesvolle fabrikanten van elektrische wagens. “We zijn ervan overtuigd dat er niet één band is voor alle elektrische voertuigen. Daarom hebben we ons hele bandenportfolio ook voor dit type aandrijving geoptimaliseerd,” zegt Enno Straten, tot eind 2023 Head of Strategy, Analytics and Marketing voor Continental Tires EMEA. “Onze klanten kunnen erop rekenen dat banden van Continental altijd de juiste keuze zijn, en dat geldt natuurlijk ook voor elektrische auto’s.  Krachtige elektrische voertuigen met grote batterijen zijn gebaat met banden die snel en precies reageren op stuurinstructies en een groot kilometerrendement kunnen voorleggen. Kleine auto’s op hun beurt hebben best een kleine rolweerstand om hun actieradius te optimaliseren. Het portfolio van Continental telt zomer-, winter- en vierseizoensbanden voor bijna elk elektrisch voertuigmodel”.

Innovatiekracht

Op vlak van veiligheid duldt Continental geen compromissen. Het merk streeft naar een maximale veiligheid op de weg met een ideale mix van grondstoffen. “Continental is op weg om de meest vooruitstrevende fabrikant in de bandenindustrie te worden op het gebied van duurzaamheid. We streven ernaar om uiterlijk in 2050 honderd procent duurzame materialen te gebruiken in onze bandenproducten. Onze innovatiekracht stelt ons in staat om nieuwe en nog duurzamere wegen in te slaan. Dit omvat alles, van de herkomst en inkoop van onze materialen tot het hergebruik en de recycling van onze banden,” zegt Claus Petschick, hoofd duurzaamheid bij Continental Tires. Het gebruik van paardenbloemen als grondstof is nog maar een begin.

Transparantie en traceerbaarheid

De bandenindustrie is met meer dan 70% de grootste verbruiker van de wereldwijde rubberproductie. Natuurlijk rubber is essentieel om uitstekende bandenprestaties te garanderen. Dit natuurproduct maakt tussen 10 en 40% van het totale gewicht van moderne high-performance banden uit. Continental beschouwt natuurrubber echter alleen als een duurzaam materiaal als het op verantwoorde wijze wordt gewonnen. Daarom hanteert het bedrijf een geïntegreerde aanpak om de complexe en gefragmenteerde toeleveringsketens voor natuurrubber duurzamer te maken. Inclusief het gebruik van geavanceerde digitale technologie, lokale betrokkenheid en nauwe samenwerking met bekwame partners. Het optimaliseren van de transparantie en traceerbaarheid in de hele waardeketen is het target.

Circulaire economie

Continental verwerkt afgedankte banden mechanisch. Rubber, staal en textielkoord worden in een zeer geavanceerd proces van elkaar gescheiden. Het rubber wordt vervolgens voorbereid voor hergebruik als onderdeel van nieuwe rubbercompounds. Al een decennium lang verwerkt Continental het zo verkregen Conti-Reclaim als recyclagemateriaal bij het produceren van nieuwe banden.  Om het toepassingsgebied van het gerecyclede rubber uit te breiden en de eigenschappen voor de verschillende toepassingsgebieden te optimaliseren, gebruikt Continental naast zijn eigen Conti-Reclaim ook gerecycled rubber van andere leveranciers. Circulaire economie ligt Continental al een tijdje na aan het hart. Die focus zal enkel maar groter worden.

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Lees onze magazine digitaal