Pech onderweg hebben we allemaal wel eens. De een kan er al beter mee uit de voeten dan de ander, maar wat als je panne hebt met een e-bike? Een lekke band of een defecte verlichting valt nog wel op te lossen, maar bij problemen met je aandrijving, remmen of accu, of bij een spaakbreuk of een gebroken ketting krab je je wellicht in de haren…
Gelukkig bestaat er zoiets als fietspechhulp. Die service is niet zo gekend als pechhulp voor auto’s, maar eigenlijk is het precies hetzelfde: bij pech onderweg bel je een noodnummer en de hersteller komt ter plaatse. Wel opletten: de manier waarop je wordt geholpen, verschilt per dienst, en ook de voorwaarden en extra’s lopen uiteen.
Meteen ter plekke?
Verschillende pechhulpdiensten hebben repatriëring als uitgangspunt. Dat geldt vooral voor de service die verzekeraars bieden, evenals voor pechhulp die bij een lidmaatschap van de Vlaamse Wielerbond en sommige Nederlandse wielerclubs inbegrepen is. Philip Duyck (Enra): “Bij onze fietsomniumverzekering is pechhulp automatisch inbegrepen. De bijstand die we bieden, is inderdaad repatriëring. Kom je onverwacht met pech langs de weg te staan, dan zijn we snel ter plaatse en brengen we jou en je fiets naar je startpunt of eindbestemming van die dag, of rechtstreeks naar de fietsenmaker.”
“Bijstand kan repatriëring zijn, of herstelling meteen ter plaatse.”
Andere serviceverleners helpen je indien mogelijk 24/7 ter plekke uit de nood, onderweg én ook thuis voor de deur. Voorbeelden zijn Touring, ANWB en VAB. Mich Vergauwen (VAB): “In bijna 80% van de gevallen kan onze wegenwachter de fiets meteen weer rijklaar maken terwijl je (eventueel in het voertuig van de hersteller) wacht. Lukt herstellen niet, dan brengen we de fiets naar de meest geschikte fietshandelaar. De fietser rijdt mee.” Sommige andere hulpverleners komen pas ter plaatse als je minstens een kilometer van je startpunt verwijderd bent. Lees dus de kleine letters!