Rubbertjes voor e-bikes
Banden zijn voor een fietser het enige contactpunt met de ondergrond. Het hoeft dan ook weinig betoog dat banden een bijzondere rol te vervullen hebben. Ga je elektrisch, dan worden banden zo mogelijk nog belangrijker.
Zowel voor wie gewoon door de stad bolt, als voor wie per mountainbike door de bossen dendert of met de racefiets Alpenbeklimmingen bedwingt, zijn banden doorslaggevend voor het rijgevoel en het comfort. Voor een beter begrip legden we ons oor te luisteren bij twee van de grootste en voornaamste fietsbandenleveranciers ter wereld: Schwalbe en Continental.
Aangepast materiaal
Op zich zou je gewone fietsbanden op je elektrische fiets kunnen plaatsen, maar met het oog op meer grip en stabiliteit is het aangewezen om specifieke banden voor e-bikes te nemen. Wie wel eens elektrisch rijdt, weet dat je een stuk sneller gaat dan met een gewone fiets. Voeg daar nog het extra gewicht van de motor en de batterij bij, en je beseft dat de eisen die je aan je banden stelt, heel anders zijn dan bij een gewone fiets.
Ronny Crokaert van Schwalbe verwoordt het zo: “Het verschil tussen gewone fietsbanden en e-bikebanden ligt voornamelijk in de compound (die de grip op de weg moet garanderen), de breedte van de band (omdat de fiets zwaarder is) en het verstevigde karkas (want de snelheid van een e-bike ligt in bochten hoger dan bij een gewone fiets). De verbeterde compound die Schwalbe voor e-bikebanden gebruikt, zorgt voor een steviger loopvlak, zodat je met een setje banden simpelweg meer kilometers kunt afmalen.”
Betere bescherming
Vooral de hogere snelheid en het gewicht hebben dus invloed, met name in bochten. Daar ga je vaak ongewild harder, waardoor je meer grip nodig hebt. Het extra gewicht leidt tot brede, robuustere banden. Dat geeft niet enkel meer comfort en controle, maar biedt ook een betere bescherming tegen lekrijden. De rolweerstand van robuuste, brede banden ligt eveneens wat hoger, maar bij elektrisch rijden maakt dat minder uit.
Continental heeft veel ervaring met banden voor auto’s, bromfietsen en motoren. Het merk heeft dan ook ecobanden in zijn aanbod. Die hebben een lagere rolweerstand en bieden een goede bescherming tegen lekrijden. Ze zijn specifiek op e-bikes getest, om zo de extra slijtage onder invloed van de kracht van de motor na te gaan.
De rubberlaag van de band is soepeler, zodat alle energie efficiënt wordt gebruikt, wat op zijn beurt tot een grotere actieradius leidt. Op die manier zijn ecobanden duurzamer. Overigens hebben zowel Continental als Schwalbe banden in het aanbod die zijn goedgekeurd voor gebruik tot vijftig kilometer per uur, voor speed pedelecs dus.
Nooit meer lek?
Dat lekrijden daarmee tot het verleden behoort, valt niet te garanderen. Wel ligt het risico op lekrijden met specifieke e-bikebanden sowieso een stuk lager dan met traditionele banden, vanwege die aangepaste compound en het verstevigde karkas. Het risico helemaal uitsluiten kan niet, maar Schwalbe maakt wel gebruik van anti-leklagen, waarbij de stevigste tot vijf millimeter dik is. Die kan wel tegen een duimspijker!
Uiteraard is het van groot belang dat je zowel binnen- als buitenbanden van goede kwaliteit gebruikt. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is de correcte bandenspanning. Die heeft invloed op het weggedrag, de rolweerstand en de levensduur van de banden. Banden met te weinig druk slijten sneller en je loopt het risico dat de band in een bocht van de velg rolt. Te veel druk leidt tot minder grip en een hogere rolweerstand. Banden verliezen druk; controleer de bandenspanning dus regelmatig.
Gesloten kettingkast
Uiteraard kun je ook op een elektrische fiets een lekke band vervangen. Wie ietwat technisch is aangelegd of vertrouwd is met fietsen, zal weinig verschil ervaren met het vervangen van een band op een gewone fiets. Je haalt het wiel uit het frame, onderzoekt de band op stukjes ijzer, nagels, duimspijkers of wat dan ook dat de lekke band veroorzaakt heeft, je vervangt de binnenband en klaar is kees.
Het hogere gewicht van de e-bike kan je daarbij parten spelen. Het maakt het manipuleren van de fiets immers lastiger, maar het principe blijft hetzelfde. Vermeldenswaard is wel dat heel wat Nederlandse e-bikemodellen met een gesloten kettingkast zijn uitgerust. Je achterwiel uit het frame halen is bij dergelijke modellen een stuk moeilijker en het zal vaak wat langer duren dan bij een model met een open kettingkast.
Zonder binnenband
Mountainbikers en fervente wielertoeristen rijden al langer zonder binnenband, of tubeless. Bij dat systeem sluit een aangepast velglint alle mogelijke gaatjes af en wordt de buitenband dus zonder binnenband gemonteerd. Een latex vloeistof die je in de band giet, dicht eventuele kleine gaatjes. Daardoor is lekrijden zo goed als uitgesloten.
Voor elektrische fietsen is dat niet meteen een topprioriteit. E-bikebanden bieden sowieso al een betere bescherming tegen lekrijden en dat beetje minder gewicht en minder rolweerstand spelen op een elektrische fiets niet zo’n rol. Toekomstgericht valt evenwel te verwachten dat tubeless ook voor e-bikes ingang zal vinden.
Geen zin in vuile handen?
Door de opkomst van de elektrische fiets stappen een boel mensen zonder technische bagage op de fiets. Op zich is een band vervangen nu niet zo moeilijk. Een paar keer oefenen of een beperkte cursus volgen, en het lukt je wel. Heb je daar geen zin in, dan staan VAB of Touring Wegenhulp paraat. Zij bieden algemene contracten aan voor de assistentie van fietsers en het personeel heeft aangepaste opleidingen gekregen. Met een contract fietsbijstand hoef je je bij pech dus geen zorgen te maken. In een eerste fase probeert men het probleem ter plekke op te lossen. Lukt dat niet, dan brengt de pechverhelper jou en je fiets naar een plaats die het meest geschikt is voor herstelling, of naar je woonplaats. Pechverhelping werkt overigens niet enkel bij een lekke band; ook een platte batterij of andere problemen worden netjes verholpen.