Marijn de Vries kiest

Een e-bike naar wens

Ketting of riem, derailleur of naafversnelling? Vanwege de veelheid aan variëteiten en modaliteiten bestaat dé elektrische fiets gewoonweg niet. Een beetje richtinggevende hulp bij het maken van geschikte keuzes is dus zeker welgekomen. En wie is daartoe beter geplaatst dan ex-profwielrenster, columniste en Trek-ambassadeur Marijn de Vries?

Marijn de Vries kent u wellicht wel van haar opgemerkte verschijningen in het tv-programma Vive le vélo, waar ze kwistig is met deskundig wielercommentaar. Maar, wacht eens even: een ex-profrenster die fan is van elektrisch ondersteund fietsen? “Ja, toch wel, hoor. Oké, wie tien jaar geleden had voorspeld dat ik nu met plezier op een e-bike zou stappen, had ik eens goed uitgelachen, want als topsportster zou ik door de grond gaan van schaamte, dacht ik toen.”

De schaamte voorbij

Aanvankelijk stapte Marijn dan ook besmuikt op de elektrische fiets, zich tegenover eenieder verontschuldigend voor die motor. “Inmiddels ben ik die schaamte evenwel al láng voorbij! Naast mijn huis heb ik een elektrische mammafiets van Trek staan – met een zitje voorop en een achterop, en een krat voor de boodschappen – maar ik fiets ook graag alleen en dus wilde ik eens kijken welke elektrische fietsen Trek daarvoor in de schappen heeft.”

Verve+ 3: sportief

Alle fietsen uit de Verve+-familie hebben een sportieve aandrijving met ketting en derailleur. Marijn test de wendbaarheid en de motor van de Verve+ 3 uit op enkele smalle en bochtige fietspaden op de Veluwe. “Als de weg een beetje omhoog gaat, plus ik bij van de Eco- naar de Sport-stand. De fiets reageert meteen, schiet vooruit en omhoog.”

Marijn vindt het fijn dat ze geen enkele moeite hoeft te doen om dezelfde snelheid vast te houden als op het vlakke. “Soepel rolt de fiets vervolgens weer naar beneden, op welke stand ik de motor ook zet. Een e-bike is behoorlijk zwaar, maar het zwaartepunt van de Verve+ 3 ligt laag en daar heb je dus voordeel van. Hij is ook heel wendbaar. De Verve+3 heeft een geveerde voorvork en zadelpen, waardoor hij gladjes over het hobbelige asfalt zoeft.”

District+ 7: stijlvol

In het centrum van Harderwijk test Marijn de District+ 7. Die is meer ontworpen voor woon-werkverkeer en meteen blijkt waarom. “Hij rolt zo gemakkelijk over zowel glad asfalt als de kasseitjes bij de Vischpoort heen, dat je bijna geen verschil voelt,” getuigt Marijn. “Ook de District+7 heeft een geveerde voorvork en, zoals alle andere fietsen uit de District+ familie, een onderhoudsvriendelijke naafversnelling.”

Een opvallend kenmerk van deze fiets is de riemaandrijving. “Geen gewone ketting dus met een derailleur,” beseft Marijn. “Op deze fiets voel je bij het trappen… niets! Geen wrijving, geen weerstand. Voel ik dit wel écht? Ik zet de motor uit en zelfs dan voel ik nauwelijks wat. Zo soepel, heerlijk! Echte fietsliefhebbers hebben misschien liever een derailleur, een ketting en tandwielen, maar ik vind de riem met de naafversnelling bijzonder stijlvol, hoor.”

Het verdict

Zou Marijn finaal kiezen voor de Verve+ 3 of voor de District+ 7? “Die laatste komt zonder twijfel als winnaar uit de bus. Hoewel de Verve een iets sportievere fiets is, zowel in uiterlijk als in rijgedrag, ben ik gecharmeerd van het onderhoudsarme en stijlvolle van de District. Hij past ook het best in mijn fietscollectie: een racefiets zonder motor voor sportieve ritten, een mammafiets om boodschappen en de kinderen te vervoeren, en een zakelijke fiets om naar het werk te gaan. Ben ik wat laat vertrokken? Dan plus ik bij naar Turbo, mijn favoriete stand.”

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Onderhoudsvriendelijk

Een aandrijfriem heeft één groot voordeel dat veel mensen enorm aanspreekt: hij is bijzonder onderhoudsarm. Geen gepruts met olie, geen roest op de ketting, niets schoonmaken: de riem blijft gewoon zoals hij is. Ideaal dus voor wie fietsen leuk vindt, maar een broertje dood heeft aan onderhoud, zoals ook Marijn de Vries deemoedig van zichzelf toegeeft.

Lees onze magazine digitaal